söndag 9 december 2007

Fågel bestyr

Vi har gjort julfint till fåglarna ute vid fågelbordet jag och yngsta sonen. Pillat upp äpplen i busken bredvid, fyllt på med solrosfrön och hängt upp talgbollar. I morse när jag stökade runt i köket satt sonen och kikade ut genom köksfönstret. Så jag frågar glatt om han kan se några fåglar där ute.

Ända sedan vi flyttade in i vårt nybyggda hus för sex år sedan har jag väntat på småfåglarna på vintern. Fyllt på med fågelfrön, hängt ut talgbollar och julkärvar, men icke sa Nicke...
Hos oss har det bara seglat ner jättepippisar, svart och vita och i å för sig väldigt tjusiga men de har ju snott en hel talgboll i en tugga och rymt med den upp på något när liggande tak. Hur jag än har försökt förankra de där bollarna så har jag bara hunnit vända ryggen till så har de lite snyggt seglat ner och pillat loss dem.

Nu tittar sonen ut genom fönstret en lång stund och sedan säger han besviket "det är bara små sketans fåglar där ute". Tjoho det är ju små sketans fåglar jag vill ha!

Så nu äntligen har vi småfåglar hemma hos oss. Men tro inte att jag är nöjd för det. Vid vårt fågelbord pickar nu ett gäng små talgoxar varje dag, men jag vill ju ha domherrar också, så som det är på gamla julkort...

Så hit med några små sketans rödbröstade småfåglar och lite snö så ska väl julstämningen komma snart!

Inga kommentarer: