lördag 8 december 2007

Kriget kommer...

För en vecka sedan vid köksbordet. Hela familjen satt och åt middag, regnet öste ner utanför fönstret i mörkret. Då började det tjuta eller tuta ut i mörkret - liknade mycket den där signalen som man i skolan fick lära sig skulle tjuta när det blev krig. Den tjöt första måndagen varje månad kl.15 eller det kanske den gör fortfarande?!
I alla fall, jag for upp från matbordet och tänkte nu är det krig!
Vad var det man skulle göra då? Stänga alla ventiler och stanna inomhus!

Eller nä, det var inte vid krig, jag tror aldrig vi fick veta vad man skulle göra vid krig. Men just det, signalen kunde ju tjuta också om någon fabrik hade exploderat och det fanns massa gifter i luften.

Jag yrade omkring och tjatade vidare , ”vad är det som låter?”. För att få sambon att vakna upp ur sin dvala. Han gick till ytterdörren och kikade ut en stund i mörkret på regnet sen gick han tillbaka och fortsatte äta. Så skulle man inte göra, det är jag bombsäker på!

Vid det här laget hade jag kommit på att man ska sätta på radion för att få information. Jag satte på radion och rattade runt bland kanalerna.
Vilken kanal är det som sänder krigsinformation, gör dom det på Rix fm? Det kändes inte så för där skvalade musiken på som vanligt. Irriterat frågade jag min oengagerade sambo om han visste någon krigskanal? Mummel mummel med mat i munnen, "det går in och bryter alla radiosändningar om det är krig, men du kan ta P4". Äntligen hade han börjat fatta allvaret i det här. Det är klart man sak ha en statlig kanal inrattad...

Barnen tyckte också det började bli spännande det här kaoset. De föreslog glatt att det var en lastbil som tutade. Kan vi höra lastbilen på radion också?
Hhhhhmmmmm troligt att det står en lastbil mitt i ösregnet, i kolmörkret, i en villaort på landet, en lördag kväll vid sex och tutar. Varför då? Finns ju inte en kotte att tuta på då, till och med älgarna stod väl och tryckte under någon gran i skogen.

När jag fått in P4 förstod jag varför min sambo plötsligt hade engagerat sig i frågan. Sportsändning! Ja, ja för krigets skulle fick vi lyssna på sportradion under hela middagen till min sambos stora förtjusning. Han brukar aldrig få ha den på annars när vi äter. Efter maten orkade jag inte med kriget längre, tutandet hade tystnat så skit samma, vi får väl sitta här och bli bombade då, för på sportradion tänkte de då inte varna oss. Vi har ändå ingen bunker att krypa ner i och ut ville man ju inte gå i ösregnet.

Så här efteråt undrar jag om det var min kära sambo som arrangerat detta för att få lyssna på sporten under middagen. Vem sjutton är det som i så fall har ställt upp att tuta i mörkret? Dagens middag förflöt lugnt eller lugnt är det aldrig vid vårt middagsbord, men den var som vanligt i alla fall. Han kan kanske inte köra samma trick två lördag i rad...

Inga kommentarer: