onsdag 5 mars 2008

Kontroll

Nu har min lilla kille fyllt 5 år och imorgon är det dags att åka till BVC för 5-års kontroll. Jag kan inte riktigt minnas vad som ingick i den kontrollen, har fått för mig att det är synkontroll. Vår förra BVC-tant var alltid så snäll och skickade med instruktioner på vad som skulle hända men nu har vi fått en ny för den gamla har bytt jobb och den nya har inte bifogat något till kallelsen. Jag tror i och för sig att jag fick något slags schema över alla sprutor och kontroller från BVC när han var nyfödd men gud vet vart det pappret finns idag, jag är ganska bra på att slänga saker, även viktiga saker så man kan gissa vart pappret finns eller inte finns idag…

Min lilla 5-åring är en envis rackare som man inte kan prata till saker när han väl har bestämt sig, till skillnad mot storebror som faktiskt gick att resonera till saker. Så i kväll vid läggdags började jag att mentalt förbereda min unge herre vid vad som kommer ske i morgon, det brukar flyta på bättre om han vet precis vad som kommer hända.

Så här var vår dialog:
- I morgon ska vi till BVC på 5-års kontroll.
- Nä!
- Jo, BVC-tanten ska kontrollera din syn.
- Nä!
- Jo och det klarar du galant det är bara att sitta på en stol och titta på en tavla och tala om vilka bokstäver du ser.
- Det vill jag inte!
- Men du kommer att få ha ett sånt där piratöga också, en svart lapp för ena ögat. Så får du titta med ett öga i taget.
- Ska jag titta med ett öga i taket?
- Nä i taget. Först det ögat och sen det ögat (visar genom att hålla handen över ena ögat). Förra året var vi ju på 4-års kontroll och det klarade du hur lätt som helst. Först fick du ha hörlurar på dig och varje gång det pep skulle du lägga upp en kloss på bordet, sen fick du gå balansgång på ett streck på golvet och hoppa jämfota (sen minns inte mamma mer). Busenkelt!
- Hur gammal var jag då?
- Då var du 4 år och gick på 4-års kontroll och nu är du 5 år och går på 5-års kontroll.
- Jaha jag trodde man skulle vara 4 år på 5-årskontrollen och 5 år på 4-års kontrollen (en mycket nöjd ung man skrattar länge åt sina fyndigheter. Tur att det inte är humorkontroll för jag tycker 5-åringar har lite konstig humor…)
- Finns det 6-års kontroll?
- Nä, jag tror inte det.
- Jo, det gör det mamma. Då ska man hålla i snoppen och fisa.
Ännu mera skratt…
- Nä, kom igen mamma nu får vi sova annars kan jag inte titta i taket i morgon!

Japp känns som vi behöver repetera det här vid frukosten i morgon mina instruktioner har inte helt kommit dit de ska…

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken härlig dialog!En 4-åring och femåring har ganska snarlik humor verkar det som! Fortsätt att blogga - jättekul att läsa tycker jag. //Eva

Maria sa...

Är det den Eva jag tror det är så tillhör ju de små filurerna årgång 03, även om det skiljer ett halvår drygt...
/Maria

Editor sa...

Ja, tänk vad stora våra tre killa blivit, Eva och Maria!

:-)