söndag 6 april 2008

Pokerdag

Idag har vi syndat hela dagen jag och yngsta sonen...

Vi har spelat poker med insats, min motståndare har hittat vår pokerväska.
Fempoletter var delades ut sen fem spelkortet var.
Sen började vi, min motståndare raddade glatt upp alla sina kort på bordet.
Han spelar helt öppet och blir överlycklig för varje kort han vänder på oavsett vad det är på.

Det finns två kort som har lite udda namn enligt min pokerlära.
Det är "A-kort" och "sväng".
Nån som kan lista ut vad för spelkort det är?

"A-kort" är relativt lätt, det är essen (det står ju faktiskt ett A på dem).
"Svängen" är svårare...
Det är knektarna, fråga mig inte varför men motståndaren säger glatt "En kung".
Jag kontrar med "Nej det står ett J där inte ett K".
"Okej en sväng" säger min motståndare och jag rättar "En knekt".
Han upprepar lydigt "En knekt". Men nästa gång detta spelkort dyker upp är vi tillbaka på "En sväng". Så vi får väl leva med det då.

Sen är han lite konstig också när han spelar, han slänger gärna ett par eller en triss (sifferkort) om han får behålla kungen, "drottningen" (dvs damen) eller "Svängen"...

Sen heter det lång stege enligt honom och inte stor stege, i och för sig får jag hålla med om att det är mer logiskt med en lång istället för en stor steg, så okej då!

När han fick en kåk undrade han om den var större än vårt hus, lurig jämförelse, vad svarar man på den?

Inga kommentarer: