torsdag 15 november 2007

Facilitator

Idag har jag suttit hela förmiddagen i möte, inte min typ av dag.
Tycker inte om möten. Skriva en massa obegripliga saker i fina rutor och protokoll...

I alla fall så sa den mötesansvarige att vi bör ta in en facilitator som konsult.
Hupp!!!
Det fick mig att vakna till. En facilitator det lät ju himlens flott, en sån kanske man ska bli när man blir stor. Jag är nämligen i en liten livskris just nu, har varit det i 3 år nu. Funderar på vad jag ska uträtta egentligen i livet när det gäller arbetsbiten. Kanske borde göra något helt annat? Kanske borde utbilda mig lite? Kanske ska fortsätta med ungefär samma sak eller ska jag göra en hel omvändning och bli nåt helt tokgalet annat...
Ja så snurrar det på i mitt lilla huvud, har ännu inte kommit på vad som är "min grej" här i livet.
Tillbaka till facilitatorn. Var tvungen att fråga vad en sådan gör.
Svaret var inte riktigt vad jag hade önskat. Det blev ett tjockt svart streck över facilitator på min lista över spännande jobb. En facilitaor gör allt det där jag inte vill göra. Sammanställer allt som sägs på ett möte, ordnar ihop alla brainstorming-tankar på ett strukturerat sätt och utmanar mötesdeltagarnas tankar och idéer. Det heter så, utmanar.
Jag tycker mest dessa "utmanande personer" brukar vara ett störmoment. De ägnar sig hela tiden åt att ifråga sätta allt som det börjar bli något av. När beslut och action ska tas kliver den stora utmanaren in och vänder upp och ner på allt, och man får börja om hela proceduren från början. Detta utan att utmanaren själv har tillfört en enda lösning...

Känner mig som en småtjurig pensionär som inte vill ändra på någonting.

Tänk att det finns sådana personer ändå. Jag skulle behöva hyra in en hel binge facilitatorer i mitt liv, både privat och på jobbet som kunde strukturera upp alla mina tankar.

Härligt att ha en vid matbordet hemma. Då skulle man bara behöva brainstorma lite och säga att en storhandling skulle vara strategiskt riktigt för den här familjen. En middag varje kväll i veckan vore en bra lösning och kanske något alldeles extra spännande på onsdagkvällar som sätter sprätt på smaklökarna. Så sätter konsulten igång och faciliterar ihop en spännande veckomeny som alla i familjen älskar och en handlarlista. Sen behöver vi en konsult till som faciliterar hem maten från affären och snor ihop middagen varje kväll...

Ooooj nu behöver vi en badfacilitet också för nu håller ungarna på att slå ihjäl varandra i badkaret. Får nog facilitera det på egen hand...

Inga kommentarer: