tisdag 27 november 2007

Husläkaren

Ikväll tittade han in igen på ett besök, min lille husläkare. Han la handen på min panna och sa ”oj, oj, oj det finns ingen hjärnskalle där inne” (alltid vad jag misstänkt, låter allvarligt, hoppas det inte är kroniskt…). Den lille husläkaren knackar sedan på mina armar å ben och konstaterar att jag har inget skelett, det är därför jag hostar så mycket!

Då kommer mellan läkaren. En mycket mer sympatisk läkare, undrar om man kan byta husläkare? ”Stackars dig mamma, du skulle behöva en stor kopp te med honung i”. Trevlig prick, den ordinationen ska jag just verkställa när den siste mannen i hushållet stormar in.

”Det är för i h*lv*t* billigare att köpa en ny slinga istället för att köpa nya lampor till den där skiten”. Det känns som en Flashback det här! På något konstigt vis känns detta som en ceremoni vi gjort flera år i rad innan 1:a advent. Yngsta sonen och jag har tidigare i kväll hängt ut lampslingan i en buske på tomten, så att den ska kunna lysa fint på söndag. Vi pluggade dock inte i kontakten i uttaget eftersom det saknades en lampa i slingan. Undra hur det är möjligt? Varje år när julen är slut rullar vi fint ihop ljusslingan och lägger den i en kartong på vinden. Sen är det inte en kotte som rör den förrän ett år senare till advent, när vi försiktigt rullar ut den och hänger den i en buske. Då helt plötsligt funkar inte en lampa! Alla lampor lyste förra året innan vi rullade ihop den. Kanske är den lille fen som bor i julkartongen och har det mörkt och tråkigt när hon väntar på nästa jul. Så då tänder hon slingan och låter den lysa ett helt år i kartongen, enda logiska förklaringen.

Den lilla fen upplyste min yngsta son mig om idag, jag visste inte att hon fanns, men det gör hon. Hon finns på riktigt och hon kommer med julklappar. Jag försökte med att det kanske var Tingeling i Peter Pan som han menade, men nej julklappsfen finns på riktigt.

Jag misstänker att hon har kommit till oss på grund av mina hot om jultomten… Enligt föräldrakursen ska man aldrig hota, men det funkar alldeles för bra för att det ska gå att uteslutas helt i vårt hushåll. Just nu slinker det ofta ur min mun ”att om du inte… så kommer inte jultomten”. Inte så snällt. Men nu har det ju dykt upp en julklappsfe som dessutom saboterar våra ljusslingor.

Inga kommentarer: